
WHY I DON’T BELIEVE THE CLAIMS OF THE JUDICA-CORDIGLIA BROTHERS
A new book and a separate video documentary on the space signals monitoring activities of two 
Italian brothers (Achille and Giambattista Judica-Cordiglia) in the 1960s both raise old questions, 
and quote me in places. To make clear that I still believe NONE of their stories, here is a detailed 
summary statement. 

March 1, 2007: Prepared statement by James Oberg on the activities and
claims of the Judica-Cordiglia brothers on Russian space flights
 
1. In November 2006 I took part in an interview for a production of a 
documentary called ‘Space Hackers’, that detailed the claims of two 
Italian radio amateurs – the Judica-Cordiglia brothers --in the 1960s 
concerning secrets of Soviet space missions. The brothers, in Turin 
in northern Italy, operated an amateur radio receiving facility called 
‘Torre Bert’. This statement for the record is an effort to insure an 
accurate public disclosure of my true assessments of these claims. 

2. The video is now available (in Italian, Pirati dello spazio), see
http://www.zenit.to.it/eng/prod_doc_pirati_dello_spazio.html
Information and contacts: Massimo Arvat arvat@zenit.to.it
It has been listed as a French video, Les pirates de l'espace /
Space Hackers, Christine Le Goff, Massimo Arvat, Per Diem Films.
As of this spring, SPACE HACKERS, a documentary by 
Alessandro Bernard, Enrico Cerasuolo, Paolo Ceretto, co-produced 
by Zenit Arti Audiovisive, ARTE France, Studio International, was 
to have been screened at cinema Pathé in Torino on the 13th of May 
2007. Italian TV prémiere was scheduled on the 18th of May 2007, 
9.00 PM, History Channel Italy (SKY channel 406). Info at 
www.historychannel.it.

3. I had a pleasant time with the documentary producers. I 
congratulated the brothers for publicizing the way that amateur radio 
listeners could contribute to investigating space secrets. The 
worldwide publicity around their claims in 1961-1962 encouraged 
many other radio amateurs to attempt their own ‘space 
eavesdropping’, sometimes with spectacular success. See for 
example the story of Britain’s “Kettering Group”.
http://www.svengrahn.pp.se/trackind/getstart/oldcyts.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Perry

4. I also stated clearly that none of the more sensational Judica-
Cordiglia claims of secret discoveries were confirmed, and in 
hindsight, all records, memoirs, artifacts, and interviews are totally 
inconsistent with any of the stories being true. No space historian 
today believes that any of these claimed events actually happened.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Perry
http://www.svengrahn.pp.se/trackind/getstart/oldcyts.htm
http://www.historychannel.it/
mailto:arvat@zenit.to.it
http://www.zenit.to.it/eng/prod_doc_pirati_dello_spazio.html


5. I first wrote about these claims, and why I found them unworthy 
of belief, in my 1975 report, ‘Phantoms of Space’, that assessed all 
the rumors of secret Soviet space casualties in the previous decade.
That original report is online here:
http://www.astronautix.com/articles/phaspace.htm

6. Late in November 2006 I received a copy of the brothers’ new 
book, provided by the generosity of Giovanni Abrate, one of the 
loyal supporters of the brothers claim. I appreciate his generosity.

7. The title is DOSSIER SPUTNIK: “… questo il mondo non
lo sapra…” --    I translate the title as the alleged quote from a 
stranded cosmonaut, "Else the world will not find out about it." 
ISBN: 8890202785; publisher: Mariogros, Edizioni Vitalità. See
http://dreamharbour.wordpress.com/2007/06/13/questo-il-mondo-
non-lo-sapra/ and 
http://www.unilibro.com/find_buy/product.asp?sku=12355795&idaf
f=0

8. Armed with some basics of Italian and pretty good Latin and 
French, I surveyed the book’s claims. I gradually became more and 
more dismayed with the contents.

9. The book apparently makes no mention of the consensus of space 
historians that the sensational claims were not credible, and the 
authors give no replies to criticisms published over the past thirty 
years. Instead, it appears to continue the pretense that such criticisms 
and refutations do not exist.
 
10. I could not find any new independent confirmation of any of the 
most interesting claims, except second-hand assertions from the 
authors that other people did receive some of the same signals -- but 
I could not find any statements directly from such alleged witnesses.
 
11. The book makes no mention (that I could find) that more than a 
generation of Soviet-era and post-Soviet revelations about their 
cosmonaut program provide not a single supportive datum of 
evidence concerning ‘secret lost cosmonauts’ on actual space 
missions. In fact, the massive disclosures, interviews, memorabilia 
sales, and other avenues of access all establish quite conclusively 
that the claims (and names) of such dead cosmonauts have no reality.

12. The book provides no verifiable evidence for claims that signals 
directly from the Vostok (Yuri Gagarin) spacecraft in 1961 were 
actually received by the brothers, especially since the orbit of the 
spacecraft was at all times out of range of Italy and during the 

http://www.unilibro.com/find_buy/product.asp?sku=12355795&idaff=0
http://www.unilibro.com/find_buy/product.asp?sku=12355795&idaff=0
http://dreamharbour.wordpress.com/2007/06/13/questo-il-mondo-non-lo-sapra/
http://dreamharbour.wordpress.com/2007/06/13/questo-il-mondo-non-lo-sapra/
http://www.unilibro.it/find_buy/findresult/libreria/prodotto-libro/editore-mariogros_.htm
http://www.astronautix.com/articles/phaspace.htm


minutes of closest approach, on its way back to Earth, the spacecraft 
was undergoing deceleration and plasma blockage of radio. Voice 
signals recorded earlier and relayed by news agency transmitters or 
even hams may have been received, but I have no reason to believe 
the claim that the brothers picked up authentic live transmissions. 
See the map in the Wikipedia article on Gagarin, here:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/13/Vostok_1_orb
it.png/375px-Vostok_1_orbit.png

13. The book provides no verifiable evidence that signals directly 
from the Mercury-6 (John Glenn) spacecraft in February 1962 were 
actually received by the brothers, especially since the orbit of the 
spacecraft was at all times far out of range of Italy. The claim that 
they determined the secret radio frequency from a photograph of an 
antenna is not convincing since the antenna they refer to is a post-
landing rescue beacon, not even deployed or activated until after the 
capsule was in the water. See map of Glenn’s orbital path and 
location of tracking sites (inside maximum range circles) here:
http://history.nasa.gov/SP-6/p15.jpg
 
14.. I am disappointed by the misleading attempt on page 258 to 
present a Soviet drawing of Luna-3 (the backside imager flown in 
1959) as a reliable representation of Luna-4 (1963), which was an 
entirely different design that had no in-flight imaging capability -- an 
inconvenient fact regarding their claim to have received moon 
images from Luna-4 (purportedly shown in the book). What is now 
known about the Luna-4 spacecraft – from its builders, from its 
documentation, from its factory museum – is that it had no intent or 
even capability to take lunar surface images on route to the moon, 
and the photograph released by the brothers must have come from 
some other origin that I decline to guess. For info on Luna-4 see
http://www.astronautix.com/craft/lunae6.htm

15. The new book provides no verifiable documentation about the 
claimed 1964 meeting at NASA headquarters (where they report 
their work was endorsed) except one poor photograph of the brothers 
in front of the 'NASA' sign on the sidewalk in Washington, DC -- a 
photograph that any tourist could make. No photograph of them with 
any NASA official is shown. No official named by the book has ever 
been located (well, it WAS more than 40 years ago).
 
16. I am astonished by the poor quality and small size of the book’s 
illustrations (typically the picture occupies perhaps 20% of a page 
that is otherwise blank), especially those (such as logbooks and 
maps) that if readable might have presented corroborative evidence 

http://www.astronautix.com/craft/lunae6.htm


to support the claims. But as shown in the book’s pages, no 
decipherable information can be extracted from them.
 
17. I am tempted to conclude that the purpose of the book is 
nostalgic glorification of the 'legend of Torre Bert' with no attempt at 
presenting a fair, full, and credible discussion of the controversies 
over the claims. It appears to be nothing more than a lengthy self-
indulgent fantasy, and one that is not as honest as the alleged 
significance of the claimed events demand.
 
18. I communicated these concerns to Mr. Abrate in late November 
2006, but he was unable to provide any additional evidence 
enhancing the all-too-low credibility of the original claims. 

19. I note that on Mr. Abrate’s website, he publishes Russian space 
photographs that show figures who were erased from one group shot 
to another version, later also published. These are the scenes that I 
personally discovered and first published in connection with my 
investigations of candidate cosmonauts who never made space 
missions for a variety of prosaic explanations. The website claims 
copyright on these images originally obtained, without 
acknowledgement, from my own published work.  

20. I realize that some US military veterans remember believing that 
they had tracked secret cosmonauts before Gagarin’s flight (April 
1961), and I realize that this interpretation was widespread within the 
US intelligence community at the time (this specifically refers to the 
test flights of ‘Vostok’ capsules with dogs between August 1960 and 
March 1961). SF author Robert Heinlein alluded to these stories in 
conversations. In hindsight those real-time guesses have clearly 
turned out to be mistaken, but some of these veterans for whatever 
reasons prefer believing the initial mistakes over the subsequent 
clarifications (which most of them never saw). They do make better 
‘war stories’. In any case, these stories are inconsistent with the 
contemporary claims from Torre Bert – so even if true (and NO 
modern spaceflight historian believes them), they are not supportive 
evidence of this book’s claims.

21. I offer no explanation of the gap between these claims and what 
seems to be an authentic consensus of historians and of every other 
space radio expert in the world. I did note references to how Italian 
journalists would ‘camp out’ at the Torre Bert facility in the mid-
1960s just waiting for yet another sensational revelation of Soviet 
space secrets that the Italian brothers, first in the world, kept 
discovering. I can imagine how their presence would put pressure on 
the team to satisfy their appetites.



22. Two websites devoted to advocating the authenticity of the 
claims are:
http://www.lostcosmonauts.com/ and
http://www.judicacordiglia.com/    
I note again that the ‘Lost Cosmonauts’ site declares a copyright on 
Russian space photographs with cosmonaut forgeries, that I 
discovered and published in the early 1970s.

23. A good overview of the controversy can be found in Jeff Scott’s 
2005 article at 
http://www.aerospaceweb.org/question/conspiracy/q0235.shtml
Another good discussion is at 
http://www.astrosurf.com/luxorion/qsl-torre-bert.htm
A technical analysis by one of the world’s leading amateur ‘space 
radio listeners, Sven Grahn of Sweden (a veteran of the worldwide 
‘Kettering Group’ led by the legendary, late British schholteacher 
Geoffrey Perry), is at 
http://www.svengrahn.pp.se/trackind/Torre/TorreB.html
All of these sites and others provide overwhelming evidence and 
argumentation that the Torre Bert claims are unworthy of belief.

24. The birth of the ‘Space Age’, to which as a youth I was a direct 
witness, was accompanied by imaginative misinterpretations, 
deliberate government distortions, and self-aggrandizing personal 
boasting unconstrained by ‘reality checks’ for a new arena of human 
endeavor that was strange, easily misunderstood, and poorly 
explained. It should be no surprise that torrents of misinformation, 
disinformation, honest mistakes, deliberate pranks and satires and 
other fruits of human excitement and bafflement, all showed up and 
echoed down the years. Modern spaceflight historians have learned 
to winnow out this noise and find the reliable signals. Their 
consensus, which I share, is that the work of the Judica-Cordiglia 
brothers was not among these reliable signals.

http://www.svengrahn.pp.se/trackind/Torre/TorreB.html
http://www.astrosurf.com/luxorion/qsl-torre-bert.htm
http://www.aerospaceweb.org/question/conspiracy/q0235.shtml
http://www.judicacordiglia.com/
http://www.lostcosmonauts.com/

